Even adem halen | Wit Licht
witlichtpunt, wit licht, wit lichtpunt, ademen, ademhaling, adem halen, adem, gevoel
663
post-template-default,single,single-post,postid-663,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive
 

Even adem halen

Even adem halen

Deze blog ga ik het hebben over iets dat eigenlijk heel saai is.. Iets wat niet alleen jij en ik doen dag in dag uit, maar met ons de rest van de wereld.. de meeste van ons doen het al sinds onze geboorte volledig op de automatische piloot en het bestaat al sinds mensenheugenis.. Waar ik heen wil? Naar ademhaling! 

Ik moet eerlijk bekennen dat ik tot voor kort ook geen weet had van de positieve effecten van een goede ademhaling. Tot de studiedag voor mijn opleiding tot Vitaloog waarop mij gevraagd werd om het aantal ademhalingen per minuut te tellen (1 ademhaling = 1x inademen PLUS 1x uitademen). 

Ik kwam uit op 12 ademhalingen per minuut. 

Op dat moment had ik geen idee wat dit te betekenen had en mij leek het best een mooie prestatie. 

Maar 12 ademhalingen per minuut in rusttoestand (lees: zittend of liggend) is niet iets om over naar huis te schrijven (vandaar dat ik er een blog over schrijf🤪). Een normale ademhaling in deze toestand is namelijk slechts 6 ademhalingen per minuut. En je hoeft geen rekenwonder te zijn om nu te concluderen dat ik dus 2x sneller ademde dan nodig was. 

Uiteraard adem je bij fysieke inspanning dieper en sneller. Voor de beeldvorming: tijdens wandelen is een ademhaling van 10-16 keer per minuut normaal en tijdens hardlopen kan dit zelfs oplopen tot 40-60 keer per minuut. 

Interessant om hierbij te vermelden is dat niet alleen fysieke inspanning kan zorgen voor een snellere ademhaling, maar denken of piekeren ook en zelfs tot 5x sneller dan noodzakelijk is! 

Ok, terug naar mijn 12 ademhalingen per minuut, waarvan we al hadden geconcludeerd dat dit te snel bleek te zijn. Maar goed, op het eerste oog leek dit voor mij nog steeds vrij onschuldig, totdat ik de volgende logische uitleg kreeg die ik graag met je deel. 

Van nature hoort te snel ademen bij een situatie waarin we gevaar lopen, wat door onze hersenen wordt vertaald naar vechten of vluchten. Om te kunnen vechten of vluchten moet ons lichaam in opperste staat van paraatheid zijn en wanneer ons lichaam in die staat verkeert schiet onze hartslag omhoog en komt een hoge dosis adrenaline vrij. Tegelijkertijd is ons lichaam zo slim ontworpen dat in tijden van nood eten, poepen of plassen niet de hoogste prioriteit heeft en pauzeert het daarom de stofwisseling. 

Te snel ademen kost dan ook aardig wat energie en kan leiden tot allerlei klachten, zoals pijn in de schouders of nek, gejaagdheid, vaak zuchten of gapen (doordat de ingeademde zuurstof niet goed wordt opgenomen), vermoeidheid en hartkloppingen. Maar ook overgewicht kan het gevolg zijn van te snel ademen, omdat te snel ademen de stofwisseling ontregelt.

Maar hoe kom je dan tot een goede ademhaling? Belangrijk om daarbij te vermelden is dat een goede ademhaling een langere uitademing dan inademing kent. Qua tempo zijn er handige apps die je kunnen helpen met het oefenen van een juiste ademhaling. Zelf gebruik ik de app genaamd “breathing app”. Die stel ik in op 5:7 (5 sec inademen en 7 sec uitademen) en speel ik regelmatig gedurende 10 minuten af als ik in de auto zit. 

Zelf voel ik me de afgelopen weken opgejaagd, ervaar ik rugklachten en slaap ik minder goed. Allemaal signalen die ontstaan zijn sinds ik aan een nieuwe baan begonnen ben. Waarschijnlijk komt daar de inspiratie voor deze blog ook vandaan; het herinnert me eraan dat ik mezelf daarin ook ademruimte mag gunnen ☺️

Nieuwsgierig geworden naar je eigen ademhaling? Je kan het heel makkelijk zelf testen door de timer in te stellen op 1 minuut en te starten met tellen. Ik ben benieuwd naar jouw resultaat. 

Ik realiseer me overigens dat wat ik in deze blog schrijf over het belang van een bewuste ademhaling heel summier is. Het is niks vergeleken met hetgene Bram Bakker en Koen de Jong hierover delen in hun boek “Verademing”. Zij hielpen mensen van hun fysieke- of burn out klachten af door zich simpelweg te richten op de ademhaling. Een boek dat je letterlijk in één adem uitleest en heel waardevol is. Dus wil je meer? 

6 Reactie's
  • Mam
    Geplaatst op 20:36h, 19 juli Beantwoorden

    Zal het eens gaan checken Gr mamx

    • witlicht
      Geplaatst op 21:13h, 23 juli Beantwoorden

      Ben benieuwd mam 🙂😘

  • Benjamin
    Geplaatst op 17:16h, 21 juli Beantwoorden

    Deze blog was eigenlijk helemaal niet saai. Mooi even terug naar de essentie, het begint met ademhaling. Ik kwam zelf ook op 12 uit, Niet gedacht van mezelf. Maakt je toch weer even bewust, bedankt.

    • witlicht
      Geplaatst op 21:14h, 23 juli Beantwoorden

      Thanks Ben voor je openheid ❤️

  • Nico Jacobs
    Geplaatst op 09:07h, 22 juli Beantwoorden

    Heel interessant! Gr Nico en succes met je nieuwe baan!

    • witlicht
      Geplaatst op 21:15h, 23 juli Beantwoorden

      Dankjewel Nico. Jij bedankt voor de fijne samenwerking nog 🤗

Geef een reactie